Sunday 30 June 2013


KARNIVAL MATEMATIK, SAINS DAN ICT

Panitia Matematik, Sains dan ICT menganjurkan karnival bersama pada 26 Jun 2013. Karnival dijalankan dalam masa kokurikulum hari Rabu dan berlangsung dari 9.30 pagi hingga 11.30 pagi. Segala aktiviti hari berkenaan terpaksa dijalankan secara indoor kerana keadaan cuaca masih lagi berjerebu.

Enam aktiviti telah disediakan pada hari berkenaan. Peserta-peserta yang terdiri daripada murid-murid Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3 dibahagikan kepada 6 kumpulan. Setiap kumpulan mesti berusaha melengkapkan semua aktiviti yang disediakan. Enam aktiviti dan guru yang bertugas adalah seperti berikut:

Nombor Stesen
Nama Stesen
Guru Bertugas
1
Online game
(permainan online)
1.       Pn Suzana bt Mohd Nasir
2.       Pn Noor Azlina bt Abdullah Hashim
2
Drawing geometric whirls
(Melukis lingkaran geometrik)
1.       En Pok Sim Nam
2.       Tn Hj Amran b Daud
3
Secret map
(peta rahsia)
1.       Pn Parimala A/P P.K. Krishnan Nair
2.       Pn Hjh Zalinah bt Ibrahim
4
Build battery
(Membina bateri)
1.       Pn Nor Baizura bt Nor Azlan
2.       Pn Norazlina bt Ahmad
5
Introduction to science
(Pengenalan Kepada Sains)
1.       Pn Normahizan bt Mohd Shafian
2.       Pn Halimahton bt Mohd Yusof
3.       En Anderson
6
Density activity
(Ketumpatan)
1.       Tn Hj Mohd Amin b Kalam
2.       Pn Nur Saharah bt Salehan
3.       Pn Hjh Azlifah bt Abu Bakar

Dalam stesen 1, peserta-peserta akan menggunakan kemahiran ICT dan matematik untuk melengkapkan tiga tugasan. Keputusan adalah berdasarkan kepada kepantasan melengkapkan tugasan serta skor yang diperolehi.







Melukis lingkaran geometrik melibatkan garis lurus dan poligon untuk menghasilkan karya seni. Poligon yang boleh digunakan termasuklah segi tiga, segirmpat sama, heksagon dan oktagon. Oleh kerana masa adalah terhad, aktiviti hari berkenaan hanya menggunakan segi empat sama. 









Peta rahsia dalam stesen 3 ialah aktiviti yang mencabar 4 kemahiran asas murid (campur, tolak, darab dan bahagi) serta memperkenalkan grid, koordinat dan translasi  dalam pembelajaran matematik.